انواع تکنیک ها در نوازندگی گیتار اسپانیش

آپویاندو Apoyando

کلمه ی آپویاندو در زبان اسپانیایی به معنای «تکیه» می‌باشد و در گیتار فلامنکو به تکنیکی گفته می‌شود که در آن انگشتان دست راست برای اجرای ضربه به سیم بعدی تکیه می‌کند و صدای قوی تری نسبت به حالت تیراندو به وجود می‌آید.

تیراندو Tirando

تکنیک تیراندو بر خلاف آپویاندو به اتمام می‌رسد. روش اجرای این ضربه این است که دست نوازنده پس از برخورد با سیم ها، به جای تکیه دادن به سیم های بعدی، در هوا رها می‌شود. یعنی نوازنده به سیم ضربه می‌زند و کف دست خود را در هوا باز می‌کند.

پیکادو Picado

پیکادو در گیتار فلامنکو تکنیکی است که در آن ملودی یک قطعه موسیقی با توالی انگشتان i, m, a نواخته می‌شود.

راسگوآدو Rasgueado

یکی از پرکاربردترین تکنیک های گیتار فلامنکو راسگوآدو می‌باشد. این تکنیک به دو بخش تقسیم می‌شود، راسگوآدوی چهارتایی (معمولی) و راسگوآدوی پنج تایی

راسگوآدوی معمولی: در اجرای این تکنیک دست راست نوازنده جمع می‌شود و سپس انگشتان دست راست i,c,a,m با نظم و به ترتیب روی سیم های گیتار فرود می‌آیند.

راسگوآدوی پنج تایی: این تکنیک همانند راسگوآدوی معمولی انجام می‌شود، با این تفاوت که یک ضرب برگشتی با انگشت i به آخر آن اضافه می‌شود.

گلپ Golpe

اگر طرفدار سبک نوازندگی گیتار فلامنکو باشید حتما تا کنون نام گلپ به گوشتان خورده است. گلپ یکی از تکنیک های اصلی سبک نوازندگی فلامنکو است. این تکنیک عبارت است از ضربه ی آهسته ای که توسط انگشت a یا هر دو انگشت a و m نوازنده بر روی گلپیدور زده می‌شود.

آیودادو Ayudado

آیودادو یک تکنیک زیبا و موثر است در آن یک نت بم روی سیم های باس گیتار به همراه یک نت زیر اجرا و همراهی می‌شوند.

آلزاپوا Alzapua

در اجرای این تکنیک فقط از انگشت شست استفاده می‌شود. نوازنده فلامینکو برای انجام این تکنیک یه ضربه رو به پایین، یک ضربه رو به بالا و یک نت ملودی به صورت آپویاندو می‌نوازند.

ترمولو Tremolo

اگر به تکنوازی های زیبا و آرام بخش فلامنکو گوش دهید به احتمال خیلی زیاد این تکنیک زیبا و هنرمندانه را می‌شناسید. ترومولو این احساس را در شنونده به وجود می‌آورد که انگار در حال شنیدن نوازندگی دو گیتار به صورت همزمان است.

ترومولو در سبک فلامنکو متفاوت با تکنیک ترومولو در سبک گیتار کلاسیک است. این سبک در دسته های پنج تایی اجرا می‌شود که شامل یک نت باس و چهار نت زیر می‌باشد.

آپاگادو Apagado

زمانی که نوازنده بخواهد صدای آکوردی را به طور ناگهانی خفه کند از این تکنیک بهره می‌گیرد. برای اجرای آپاگادو هم از دست راست و هم از دست چپ می‌توان استفاده کرد. روش اجرای آن هم به این صورت است که مچ دست با مهارت خاصی به طرف داخل و به سمت صفحه ی گیتار حرکت می‌کند و باعث قطع شدن صدا می‌شود.

گلیساندو Glissando

گلیساندو به روش اجرای یک گام به گونه ای گفته می‌شود که هرنت به نت قبلی یا بعدی آن چسبیده باشد. گلیساندو در لغت به معنای «سرانیدن» و «لغزانیدن» است و اجرای آن روی ساز با سر دادن انگشتان به سمت پایین یا بالا انجام می‌شود.

آکورد Chord

اجرای هم زمان چند نت که بوسیله ی ریتم یا راسگوادو انجام میشه. آکورد ها گستردگی خیلی زیادی دارن، انواع آکوردها شامل مینور، ماژور، آکوردهای هفتم، شکسته، دیمینیش و . . . میشن.

لگاتو

تکنیکی شبیه به گلیساندو با این تفاوت که توی یک مجموعه نت فقط برای نت اوّل مضراب میزنیم و بقیّه نت ها رو با استفاده از دست چپ، با بلند کردن انگشت (برای نت های بم تر) یا با کوبیدن انگشت (برای نت های زیر تر) به صدا در میاریم.

اَرپژ

به صدا دراَوردن ترتیبی نت های یک اَکورد. اَرپژ ها بستگی به ریتم اَهنگ دارن و هر ریتمی اَرپژ مخصوص خودش رو داره.

استکاتو

مقطعی اجرا کردن نت که به صورت یک نقطه بالا یا زیر نت نوشته میشه. برای اجرای این تکنیک باید از مضراب زنی قوی استفاده کنین و به محض مضراب زدن دست چپ رو از دسته ی گیتار بردارین تا صدا در یک لحظه قطع بشه و ادامه نداسته باشه.

استکاتیسمو

تکتیکی مثل استکاتو که باید توی اون نت رو مقطعی تر و قوی تر از استکاتو اجرا کنین و به شکل یک سرفلش روی نت نشون داده میشه.

اَکلراندو

تکنیکی که توی اون سرعت اجرای نوازنده به تدریج بیشتر میشه.

سنکپ

جا به جا کردن ضرب ها با تأکیدهای معمولی یک موسیقی که ساختمان ریتمیک نرمال رو بهم میزنه.

تـدریـس مـوسیقـی و نوازندگی گیـتار کلاسیک و پاپ به روش اسپانیایی

در حـال آماده سازی کتاب دوره آموزش برای شما دوستان گـرامـی ؛

در این روش آموزشی ابتـدا از آشنـایـی و شناخـت با تئوری و دانش موسیقی شـروع کـرده و سپس به تکنیک ها و مهارت هـای نوازنـدگـی خواهیـم پرداخـت ،در طول این دوره

ضمـن آشنایی هنرجو با اصول ابتدایی تا حرفه ای نوازندگی ، سبک مورد علاقه ی هنرجو قابل ارتقا و تغییر می باشد

آکورد آهنگ محسن چاوشی - من خود آن سیزدهم


Dm                  Gm                         A                Gm                     A   

                 

یار و همسر نگرفتم که گرو بود سرم ... تو شدی مادرو من با همه پیری پسرم


A    Gm          A#        Gm                   A        A#                  Dm

                    

تو جگرگوشه هم از شیر بریدیو هنوز ... من بیچاره همان عاشق خونین جگرم


Dm               Gm                      A                   Gm                     A      

               

پدرت گوهر خود را به زر و سیم فروخت ... پدر عشق بسوزد که درآمد پدرم


A    Gm       A#       Gm                   A         A#            Dm       

                  

عشقو آزادگیو حسنو جوانیو هنر ... عجبا هیچ نیارزید که بی سیمو زرم


A     Gm         A#      Gm                               A                         Gm       

              

سیزده را همه عالم به در امروز از شهر ... من خود آن سیزدهم کز همه عالم به درم


A  D#             A#       Gm                         A                   Gm         

                  

تا به دیوارو درش تازه کنم عهد قدیم ... گاهی از کوچه معشوقه ی خود میگذرم


Dm              Gm                              A                Gm               A      

                

تو از آن دگری رو مرا یاد تو بس ... خود تو دانی که من از کان جهانی دگرم


A Gm   A#           Gm                       A            A#              Dm      

                

از شکار دگران چشمو دلی دارم سیر ... شیرمو جوی شغالان نبود آبخورم



سیزده را همه عالم ...

آکورد آهنگ سرزنش محمد علیزاده



G#m           F#m                   G#m  C#m                    A                     C#m                

نه قحطی گل که نبود از تو چرا خوشم اومد ... قشنگتر از تو بود دلم قید تمومشونو زد


C#m-F#m     -   G#m      -   A     -     B       A                                               F#m

        

انگار چشام کور شده بود هیچکسو غیر تو ندید ... (تو اومدی تو زندگیم شدی یه مشکل جدید) 2


G#m          F#m     G#m           B        F#m            A              C#m              

من ، بدترینو بهترین روزای عمرم با تو بود ... تصورم خوب بود ازت اما چه سود اما چه سود


C#m                   B        G#m          A                F#m     G#m                        A 

          

یه اشتباه چی داشت واسم خودخوریو هی سرزنش ... (از این به بعد من این دلو دست کسی نمیدمش) 2


G#m                     A                        G#m                      C#m                          

نه قحطیِ یه چیزی بود فهمیدم اینو این دفعه ... که تو وجودت این روزا پیدا نمیشه عاطفه


G#m                     F#m                        G#m                       F#m                            

قحطی چی بود واسه من یه دل که زود دل نبره ... این دل پر احساس من به درد تو نمیخوره


من ، بدترینو بهترین ...

آکورد آهنگ رضا صادقی - بانوی من


2 [E  -  E7  -   Dm  -  A7  -  F  -  Em  -  Am]


Am                           E7                Dm     A7                    Am                            

بده دستاتو به من بانوی من تا باورم شه ... توی دستای تو میتونه که روز آخرم شه


Am                                E7                Dm         A7                              Am                   

تو که از هرچی که داشتی واسه من ساده گذشتی ... سرنوشت تلخمو با عشق رویاییت نوشتی


Dm                                           F                                      

(میدونی با تو پرم از عشق دوباره ... میدونی بی تو آسمونم نمیباره

Am  Dm              F                                G                                         

دیگه بعد از تو همه ی حالمو روزم ... سازمو سوزم معنا نداره) 2



2 [E  -  E7  -   Dm  -  A7  -  F  -  Em  -  Am]

Am                                   E7          Dm    A7                     Am                             

وقتی حتی پیشمی دلم برات پر میزنه ... دلو عقلم یکی میشن به سیم آخر میزنه


Am                                E7            Dm     A7                  Am                              

از تو ممنونم صبوری میکنی خوبو بدم ... تازه فهمیدم کیم واسه چی دنیا اومدم



میدونی با تو ...

آکورد آهنگ بن بست از حمید عسكری



Am              C         Bb          C      Bb     Dm
فقط     از     شرم    چشماته تمام سر به زیری هام
      Am                F      Gm         F              Bb
نمیدونم بدون تــــــــــــــــو من از آینده چی میخوام
   Am                C                Bb       C         Bb
نمیتونم    از این  بن بست به سمت عشق بر گردم
Dm             Bb   F Gm                       Bb
تو راهی رو به من وا كن میدونم خیلی بد كردم

Dm            Gm     Dm                  Gm
كسی جز تو نمیدونه چقدر محتاج دیروز ام
 Dm               Am        C                    Bb
بگو برگرده اون لحظه كه من یك عمره میسوزم.
Dm                      Gm        Dm                Gm
نمیتونم از این بن بست به سمت عشق برگردم
 Dm             Am         C                      Bb
تو راهی رو به من وا كن میدونم خیلی بد كردم

آکورد آهنگ بگو نمیری از بنیامین باران و مریم حیدرزاده


Gm                      Fm                     Ab                                  Gm
دیگه اشکامو بهت نشون نمی دم... جای نقاشیاتم تکون نمی دم...
Gm                         Fm             Ab                              Gm
دیگه وقتی که کنار من نباشی.. به خودم اجازه ی جنون نمی دم...
Gm           Ab           Cm        Gm                 Ab                Cm
دیگه روی میز برات گل نمی ذارم... ادای مجنونا رم در نمی یارم...
           Gm                     Ab                                          Fm
هرچی خاک نشسته باشه تو اتاقت... بخدا یه ذره شم برنمی دارم...
Gm      Ab                  Fm                    Gm
نمی خوام برام بمیری... تو فقط بگو نمیری...
Gm                               Fm               Ab                                      Gm
دیگه از تو هیچ سوالی نمی پرسم... بی خبر می مونی از شبای غصم...
Gm                      Fm                Ab                             Gm
دیگه هرچی اتفاق بد بیفته... نمی تونی بخونی از توی قصم...
Gm            Ab              Cm                     Gm              Ab            Cm
دیگه را برا برات گل نمی چینم... شب تا صبح خواب چشاتو نمی بینم...
Gm                      Ab                                                     Fm
شبا که با قهوه و غصه بیداری... حتی بیصدا کنارت نمی شینم...