روش های کوک کردن گیتار

استفاده از تیونر (Tuner)
به هنرجویان سطح مبتدی توصیه می شود که از این روش استفاده کنند، به دلیل اینکه روش دوم احتیاج به گوش موسیقیایی بهتری دارد. نوازندگان در سطح حرفه ای هم به دلیل دقیق بودن کوک گیتار از تیونر خصوصاً در کنسرت ها و ضبط آهنگ در استودیو استفاده می کنند.

کار با مترونوم هم احتیاج به آشنایی ابتدایی موسیقی دارد:
1- آشنایی با نت ها

2-آشنایی با فواصل بین نت ها
3- آشنایی با اسم سیم ها به صورت آزاد
4-آشنایی با نحوه کار کردن با تیونر، که البتّه بسیار ساده است.

در اینجا به نام سیم های آزاد بسنده می کنیم. به ترتیب سیم های گیتار را از پایین به بالا می شمارند:
سیم 1: نت می E
سیم 2: نت سی B
سیم 3: نت سل G
سیم 4: نت ر D
سیم 5: نت لا A
سیم 6 نت می E

* تیونر باید روی A4=440 hz تنظیم شده باشد*

روش ساده کوک کردن گیتار
در این روش که از سیم ششم شروع می شود، در شکل زیر خلاصه می شود. نقطه ها نشان می دهند که سیم ها در کدام فرت ها یا پرده ها باید گرفته شوند تا به سیم آن ها بتوانیم سیم های آزاد را که زیر آن ها هستند کوک کنیم.

وقتی که سیم ششم در فرت پنجم می گیریم، نت لا تولید می شود که با آن سیم آزاد پنجم را کوک می کنیم.

همین کار را روی سیم پنجم انجام دهید تا صدای نت ر را پیدا کنید، حال با استفاده از همین نت، سیم چهارم را کوک کنید.

مانند دو سیم بال (سیم 5 و 6) سیم سوم را کوک کنید.

مانند دو سیم بالا (سیم پنج و شش) سیم سوم، نت سل را کوک کنید.

برای پیدا کردن نت سی که با آن سیم دوّم را کوک می کنیم، این بار باید سیم سوم را در فرت چهارم بگیریم، نه در فرت پنجم.

صدای نت سیم اوّل، یعنی می را با گرفتن سیم دوّم در فرت پنجم پیدا می کنیم.

تست گیتار و 15 نکته مهم

اگر هنوز نوازنده کاملی نشدید خرید یک گیتار خوب می­ تواند کار نسبتاً دشواری باشد. در اینجا ما به نکاتی اشاره می کنیم که بسته به کیفیت گیتار و میزان قیمت، دارای ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ متغیر است. اگر به یک فروشگاه مملو از گیتار وارد بشوید قطعاً برای انتخاب گیج خواهید شد. حدود ۱۰۰ نوع گیتار با تفاوت قیمت از 300 هزار تومان تا چند میلیون تومان خواهید دید. اگر مبتدی هستید تشخیص یک گیتار خوب از گیتاری با کیفیت متوسط و نامطلوب دشوار خواهد بود زیرا این تشخیص نیاز به گوشی آشنا با طنین‌های موسیقیایی دارد.

گوش شما ممکن است به دلیل نا آشنایی با موسیقی کلاسیک و حرفه‌ای و البته بی‌ اطلاعی و یا کم اطلاعی از اصول صدا و موسیقی نتواند ساز مناسب را تشخیص دهد.
در اینجا ما نکاتی را به شما می­ گوییم که در انتخاب گیتار خوب کمکتان می­ کند.

1.Timbre (کیفیت صدای هر سیم)
کیفیت صدای هر یک از سیم‌ها نکته‌ای است بدیهی. متخصصین تست صدای گیتار، بررسی تفکیک شده‌ی صدای هر سیم را از نظر بلندی، لطافت، طنین و غیره توصیه می‌کنند. این مهم البته نیاز به تجربه کافی و گوش‌هایی آشنا به اصوات استاندارد صدای گیتار دارد. در ادامه به توضیح مختصری درباره هر یک از روش‌هایی که می‌تواند صدای گیتار شما را تضمین کند پرداخته‌ایم.

2- Balance توازن صدا بین سه سیم بالا (Bass) و سه سیم پائین (Treble)

اول: به ترتیب از سیم شش تا یک را تست کنید. به طور مثال یک گام را از سیم ششم تا سیم یکم بنوازید.

دوم: اختلاف ولوم صدا را هنگامی که از سیم شش به سمت سیم یک می‌آید گوش کنید. در حالت دوم از فِرِتِ(Fret) یک تا فِرِتِ دوازده با یک وزن به سیم ها ضربه بزنید و دوباره اختلاف ولوم را خوب بشنوید، البته پائین آمدن صدای نت‌ها در این حالت به دلیل کم شدن فاصله سیم امری طبیعی است، اما میزان آن می‌تواند مهم باشد.

3.Separation (جداسازی یا تفکیک صدای نت‌ها)
شفافیت و وضوح صدای تک تکِ سیم‌ها در یک آکورد و ثابت ماندن محدوده فرکانسی هر نت در یک آکورد، به این معناست که؛ هنگام به صدا در آوردن یک آکورد چه مقدار صدای نتها در هم می‌پیچند و کدام سیم یا نت بَر نت‌های دیگر چیره می‌شود (کدام نت‌ها همچنان شفاف می‌مانند). شفافیتِ صدای هر کدام از نت‌ها، در اصل آنالیز خوب محدوده فرکانسی یک گیتار را نشان می‌دهد.

4.Sustain (پایداری یا ثبات یک نت)
از طریق دقت به “سوستین” نرخ پایین آمدن صدا یا بسته شدن صدا بعد از به صدا در آوردن یک سیم یا یک آکورد (ماندگاری صدا) تعیین و مشخص می‌شود. توجه داشته باشید، در این حالت نرخ پایین آمدن صدا باید به صورت تدریجی باشد.

5.Loudness (حجم یا اوج صدا)
حجم صدا یکی از نکاتِ بسیار مهم برای تنظیم و تست گیتار است، داشتن صدایی با حجم بالا بسیار اهمییت دارد، اما صدای پر حجم ، ولی بدون عمق، ضعف ساخت یک گیتار را نشان می‌دهد. منظور از عمق صدا توجه به این نکته است: به همان مقدار که پس از ضربه زدن به سیم‌ها صدای گیتار به بیرون کاسه صدا پرتاب می‌شود، صدا همچنین، باید داخل کاسه صدا نیز بپیچد و به خوبی آنالیز شده و در آن حل شود. توجه به این دو نکته، بدان معناست که گیتار شما صدایی با کیفیت از لحاظ محدوده فرکانسی دارد. درک این نکته مستلزم گوش موسیقیایی با تجربه است.

6.Intonation (زیر و بمی و لهجه صدا)
آشنایی با لهجه‌های موجود در گیتار، بستگی به شناخت شما از سبک‌های ساخت گیتار و حتی سبک‌های نوازندگی از لحاظ سنتی و مدرن دارد.

7- Harmonica (موزون بودن و هماهنگ بودن صدا)
موزون بودن و هماهنگ بودن صدا، خصوصاً در فِرِت‌های: پنج، هفت، دوازده و نوزده، یکی دیگر از روش‌های تستِ گیتار است. این کار را می‌توان با وارد کردن کمترین وزن صدا به تار‌ها انجام داد. در نتیجه گیتار شما دارای صدایی خوب، شفاف و ماندگار خواهد شد. توجه داشته باشید که این روش نیز نیاز به گوشی آشنا به اصوات استاندارد دارد.

8.Changing Tunes (تغییر کوک ­ها)
بهترین روش کوک و استاندارد کوک کردن گیتار به وسیله یک نت است. به طور مثال سیم یک را که نت «می» است با تیونر کوک کنید و دیگر سیم‌ها را به نسبت این سیم و نت «می»کوک کنید (بدون تیونر). در گیتار‌های بسیار خوب فرکانس صوتی یک نت در هر سیم بسیار واضح به گوش می‌رسد و سریع روی هم قرار می‌گیرند. البته در این روش نیز شما به گوش موسیقیاییِ قوی نیاز دارید. گیتار را در کوک‌های دیگربه خصوص سیم‌های باس نیز تست کنید.

9.Tuning (کوک کردن دقیق)
برای تنظیم دقیق‌تر این روش زیر را نیز به کار ببرید که هر شش سیم را با یک تیونر دقیق، از فرت آزاد تا حداقل یک اکتاو بررسی کنید. صدا‌ها باید دارای مشخصاتی باشد که در قسمت‌ روش های کوک کردن گیتار گفته شد.

10.Playing (نواختن)
حداقل دو یا سه قطعه متفاوت به صورت کامل و با حوصله بنوازید تا میزان صدا­ دهی و راحتی گیتار را حس کنید. هنگامی که چند ساز تست می‌کنید، یک قسمت از یک قطعه را نیز با هر کدام از گیتار‌ها بنوازید، این راه تفاوتِ راحتی و صدا دِهی را هنگام تست چند ساز، به شما نشان می‌دهد.

هنگام نواختن گیتار از طریق یک نوازنده دیگر (استاد، فروشنده یا دوستتان که گیتار می‌نوازد)، با دقت به صدای گیتار گوش کنید، تقریباً صدایی که هنگام نواختن به وسیله خودمان می‌شنویم، با هنگامی که از بیرون صدای آن را می‌شنویم فرق دارد. پس صدای سازی که تست می‌کنید را حتماً از بیرون نیز گوش کنید. گوش نکردن به گیتارهای مختلف مثل این است که هرگز سوار ماشین نشدید و قصد خرید ماشینی را دارید. گیتارها، صداها و احساسات مختلفی دارند و شما باید به تعداد زیادی از آن­ ها گوش کنید و ببیند که با کدام یک از آن‌‌ها احساس خوبی به شما دست می­دهد و با آن ارتباط برقرار می­ کنید.

در این مورد خجالتی نباشید. گیتاریست ­ها معمولاً اجتماعی هستند و تقریباً همیشه منتظر فرصت هستند که برای فردی (کسی یا نفری) بنوازند. اگر کسی هستید که گیتار بلد نیستید و کسی را هم ندارید که برای شما بنوازد، به شما پیشنهاد می ­کنیم که گیتار نخرید. باید زمان دیگری را برای خرید انتخاب کنید. زمانی که بتوانید شخصی را بیابید تا برای شما بنوازد یا با کسی برای خرید بروید که بتواند سازهای مختلف را بنوازد و شما بشنوید. بدین ترتیب می‌توانید سازی را انتخاب کنید که تأثیر خوبی روی شما می‌گذارد.

11.بهترین راه تست یک گیتار
بهترین راه تست یک گیتار، کمک و راهنمایی گرفتن از یک کارشناس حرفه‌ای و یا اساتید این ساز است.

12. تشخیص نوع و جنس چوب در تست گیتار
تشخیص چوب، ساختار درست ساز، کیفیت صدا دهی خوب و استاندارد، شناخت برند معتبر، تنها با شناخت و درصد آگاهی شما و حداقل، تجربه تست چندین ساز حرفه‌ای امکان دارد. به راحتی و بدون تست صحیح، سازی را انتخاب نکنید (پیشنهاد ما به شما، تست گیتار‌های استانداردِ اسپانیایی است).

13. شناخت اجزای گیتار در اختلاف قیمت های سازهای
اختلاف قیمت بین ساز‌ها را مد نظر بگیرید، نوع و گونه چوب مورد استفاده و با کیفیت، سازنده و برند گیتار (به خصوص سازندگان تراز اول دنیا) و حتی نوع ماشین کوک (جنس و شرکت سازنده) در بالا رفتن قیمت گیتار تأثیرِ بسیاری دارد.
دو گیتار با الگوی ساخت ثابت ولی با تغییر جنس چوب می‌توانند صدایی متفاوت داشته باشند، ناگفته نماند که این امر برای گیتار‌‌های سازندگان معتبر و شناخته شده در دنیا بیشتر صدق می‌کند.

14.تهیه ساز با کیفیت بالا
فقط سازهای با کیفیت بالا، دارای مشخصات فنی و کیفی گفته شده هستند.

15. کیفیت ساختار گیتار
توجه داشته باشید که برخی از سازها تنها تعدادی از مشخصات بیان شده را دارند. بدیهی است که قیمت هر یک، با توجه به این کیفیت‌های فنی و ساختاری تعیین می‌شود.

قدم هفتم در آموزش موسیقی

انتخاب ساز مناسب

یکی از عوامل بسیار مهم انتخاب ساز مناسب است که متأسفانه سازهای نامرغوب و غیر استاندارد با هزینه های پایین و حتی بالایی در ایران وجود دارد و بسیار خرید و فروش می شوند (آگاهی از مسایل قدم اوّل و انتخاب استاد بسیار در این مورد تأثیر گذار است). یک ساز مناسب و استاندارد باعث پیشرفت شما شود و یک ساز مناسب باعث در جا زدن و حتّی پسرفت شما و چه بسا که بسیاری از مواقع باعث ضررهای فیزیکی به بدن شما می شود.

یک ساز در مساعدترین حالت ظاهری خود نیز دارای دنیای پیچیده و بزرگی است که یک کارشناس یا استاد خوب موسیقی آن آگاه است و انتخاب آن یک امر کاملاً کارشناسانه است. یک فرد آگاه استاندارد یا یک استاد کارشناس می تواند ساز مناسب شمار را انتخاب معرفی کند نه یک دوست که اطلاعاتی کم یا خیلی مواقع ناصحیحی درمورد یک ساز دارد (یا شخصی که هنوز هنرجوی موسیقی است و کارشناس انتخاب یک ساز نیست) اگر به موارد گفته شده درمورد قدم اول و انتخاب استاد دقت کرده باشید مطمئناً ساز خودنیز دچار مشکل نخواهید شد. چون هم اطلاعات بیشتر دارید و هم استاد خوب و با اعتماد را نیز انتخاب کرده اید. پس اگر درمورد انتخاب سازتان با استاد یا کارشناس مجرب خوب مشورت کنید ضرر نخواهید کرد.

قدم ششم در آموزش موسیقی

اعتبار

شما برای چیزی که بدست می آورید پول پرداخت می کنید. بدانید که معلّم خیلی ارزان نه تنها امکان دارد تجریه و اعتبار کمتری داشته باشد. بلکه ممکن است اصول اخلاقی بحث قبلی را دارا باشد و اعضای انجمن معلّمان موسیقی را هم زیر سؤال ببرند، روی خودتان و شادی هایتان سرمایه گزاری کنید. این به این منظور نیست که معلّمان با هزینه بالاتر بهتر هستند. برخی از آکادمی های موسیقیِ خصوصی هزینه ها را بالاتر از نرخ معمول ببرند، فقط به این دلیل که به دانش آموزان یک مدرک بدهند.

بسیاری از مدرسانی که در این آکادمی ها تدریس می کنند کمتر از ۵۰ درصد یا نهایت ۵۰ درصد از شهریه را دریافت می کنند. شما می توانید شبیه همان معلّم خارج از آکادمی یا با یک معلّم با همان ویژگی ها با نصف قیمت آموزش ببینید. پس در انتخاب آموزشگاه یا آکادمی موسیقی خود دقّت کنید. البتّه، آکادمی های موسیقی معتبر و با اخلاق زیادی در سراسر جهان وجود دارد که خدمات خوبی به هنرجویان و مربّیان می دهد. فقط تکالیف خود را انجام دهید در قدم اوّل عوامل دیگر را مطالعه کنید.
زمانی را صرف پیدا کردن معلّم نامناسب بگذارید، و از حس ششمتان کمک بگیرید و یک زمان عالی را برای خودتان رقم بزنید.

قدم پنجم آموزش موسیقی

از خودتان این سؤال ها را بپرسید!

  • آیا این همان کسی است که من، هم در موسیقی و هم در زندگی تحسین می کنم؟
  • آیا می توانم با او راحت صحبت کنم و بدون این که بترسم نظر بدهم؟
  • آیا او در من انگیزه ایجاد می کند؟
  • چه ویژگی هایی برای من مهم هستند و آیا معلّم آن ها را دارد (برای مثال شوخ طبعی، انرژی مثبت، سخت گیری و …)؟
  • آیا با شیوه و سرعتی که با من هماهنگ است پیش می رود؟
  • آیا درسی را که تدریس می کند فهمیده است؟! یا فقط تطبیق می دهد، چگونه یاد بگیرم؟
  • آیا مشتاق و علاقه مند درباره تدریس جلسات است؟

قدم چهارم در آموزش موسیقی

سبک

مطمئن شوید که معلّم سبک موسیقی که شما می خواهید را تعلیم می دهد. بسیاری از موسیقیدانان یک سبک را انتخاب می کنند و با فرم (چند سبکی) راحت نیستند. البتّه، استثناهایی وجود دارد، به طور مثال دو سبک را کار می کند. فقط به ترجیح شما بستگی دارد.

سه سبک پر طرفدار در ایران

برای نوازندگی گیتار سبک های مختلف وجود دارد اما سه سبک پرطرفدار در ایران عبارتند از: “کلاسیک، پاپ و فلامنکو”. سبک های نوازندگی گیتار از دیدگاه های مختلف به بخش های مختلفی دسته بندی می شود. سبک های دیگری هم هست که در بخش سبک های موسیقی به طور مختصر آن اشاره کرده ایم. در آینده در مورد هر کدام بیشتر توضیح خواهیم داد.

به طور کلی انواع سبک های موسیقی را بر اساس دوره های مختلف تاریخ تقسیم بندی کرده اند. دلیل این امر آن است که در هر دوره ای، شرایط سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اعتقادی تأثیر مستقیمی بر هنرهای مختلف از مله موسیقی دارد.

قدم سوم آموزش موسیقی

توصیه ها، مجوز ها و انرژی

توصیه ها
از دوستان و آشنایان و موسیقیدانی که قبول دارید درمورد معلّم موسیقی نظراتشان را بپرسید و اگر دانشگاه ها و دانشکده های شهرتان واحد موسیقی دارند از منشی وابسته به بخش یا ریاست بخش ساز سؤال بپرسید.

مجوزها
همه موسیقیدانانی که نوازندگان با تجربه هستند و مدرک موسیقی دارند، معلّمان خوبی نیستند. امّا به احتمال زیاد به دلیل حضور داشتن در کلاس های آموزشی و همکاری با دیگر نوازندگان، طیف وسیعی از تجربیات را دارند. البته که بسیار مواردی وجود دارد که اساتید بسیار خوب یک ساز یا آواز مدارک تحصیلی مرتبط با کاری که انجام می دهند را ندارند. ولیکن سطح توانایی آن ها در تدریس همه چیز را ثابت خواهد کرد.

انرژی
به حس ششم خودتان اعتماد کنید، این را می شنوی! بهترین معّلم برای شما کسی است که خودش برخورد باشد. بسیاری از معلّمان با مدرک و دانشگاه مشابه، و با عملکرد و سابقه تدریس مشابه، روش های مختلفی برای تدریس خواهند داشت. بهتر است قبل از این که قراری برای تدریس بگذارید با او دیدار کنید تا متوجّه شوید آیا با خود او ارتباط برقرار می کنید؟ اگر امکانش نبود، حداقل با او تلفنی صحبت کنید.

قدم دوم آموزش موسیـقی

انتخاب استاد

یکی از مهم ترین مسایل، انتخاب استاد مناسب و مجرب است؛ به خودتان به عنوان یک سرمایه گذار نگاه کنید. از آنجا که شما می توانید زمان و پول زیادی برای علاقه به موسیقی بگذارید، به یک معلّمی که شما را حمایت کند و لذت زمان و پولی که صرف می کنید را به حداکثر برساند نیاز دارید. انسان ها سلیقه و نیازهای متفاوتی دارند، پس منطقی به نظر می رسد که یک معلّم از تمام جهات و دید هنرجو کامل نباشد. برخی از معلّمان تمایلی به انتقاد کردن هنرجو ندارند اما بعضی از آن ها بسیار انتقاد می کنند. ولیکن بیشتر معلّمان بین این دو حالت برخورد می کنند.

مهم ترین عوامل انتخاب در رزومه کاری یک استاد که شامل موارد زیر می باشد:

  • آلبوم موسیقی
  • کتاب (ترجمه، تألیف و گردآوری)
  • تعداد کنسرت های یک استاد
  • مدرک تحصیلی
  • تجربه تدریس ایشان
  • اگر می توانید (در صورت امکان) آلبوم هایی که او ارائه داده است را تهیّه و گوش کنید.
  • اگر کنسرتی در پیش دارد، بروید و با وی بیشتر آشنا شوید.
  • حتی از اساتید دیگر پرس وجو کنید.
  • در کل چشمتان را بیشتر به دنیایی که قرار است پا به عرصه آن بگذارید باز کنید. کارهای زیادی را در حیطه انتخابی خود ببینید.
  • قبل از انتخاب استاد و در مرحله انتخاب سازی که مد نظر دارید و بین انتخاب آن ها شک دارید، آهنگ های تکنوازی مربوط به هر ساز را بیشتر دانلود کنید و یا آلبوم های موجود در بازار را تهیّه کنید و گوش کنید. حتّی درمورد انواع آن ساز تحقیق کنید و یا در مورد سبک های موسیقی و ساز انتخابی بیشتر تحقیق کنید.
  • اگر آگاهی شما نسبت به موسیقی سبک ها و سازها (حداقل مدنظرتان) بیشتر باشد مطمئناً در انتخاب استادتان نیز آگاهانه تر برخورد خواهید کرد.
  • متأسفانه امروزه کلاهبرداران موسیقی نیز زیاد شده اند و از ناآگاهی مردم در زمینه موسیقی سوء استفاده مالی و معنوی می کنند. آگاهی نسبی شما با مسائل گفته شده، شما را تا حدودی از این اشخاص مصون خواهد داشت.
  • یک یا دو هفته تحقیق در مورد مسایل گفته شده وقت زیادی برای انتخاب صحیح یک مسیر جدید نخواهد بود و می تواند شما را در مسیر درستی قرار دهد. چه بسا اشخاصی که با انتخاب ساز و آواز و یا نااستادها، مسیر چند ساله ای را اشتباه می روند و هزینه های مالی، معنوی و جسمی فراوانی را خرج می کنند.

قدم اول آموزش موسیقی

آگاهی

مطمئناً اولین قدم برای وارد شدن به هنر و دنیای موسیقی نیاز به شناخت خودمان دارد. نوع کارمان، دیدگاهمان نسبت به زندگی، اهدافمان، روش زندگی ایی که در پیش گرفته ایم و زمانی که هر روز از صبح تا شب طی می کنیم. تصمیم گیری درمورد این مسیر نیازمند آگاهی نسبی از مسایل مذکور است و همچنین نوع فیزیک بدنمان و نیز جنسیت ما نسبت به انتخاب یک سازی حائز اهمیت است.

برخی مواقع خیلی از افراد، ناآگاهانه و بدون در نظر گرفتن این مسائل وارد این فضا می شوند و هزینه زمانی و مالی را برای مدتی خرج می کنند و از دست می دهند و پس از گذشت چند وقت آن را کار می گذارند و یا والدینی که فرزندان خود را با دلایلی چون پُر کردن اوقات کودکان خود (به طور مثال برای فصل تابستان) یا از روی چشم و هم چشمی دوستان و فامیل و یا چون خود نتوانسته اند این مسیر را طی کنند و یا در زمان کودکی و نوجوانی علاقه به نوعی ساز و یا آواز داشته اند به این مسیر سوق می دهند، بدون در نظر گرفتن علاقه کودکان یا حتی سازی که شاید کودکان آن را دوست داشته باشند. امروزه فرم های استعداد یابی زیادی در دنیا وجود دارند یا آموزشگاه های موسیقی با کیفیتی که می توانند در انتخاب این مسیر کمک بزرگی را به ما کنند.
در پایانفرم ها، نرم افزاری را برای شما قرارداده ایم که تا حدودی می تواند این مسیر را برای شما هموارتر سازد.

نحوه گرفتن گیتار در اغوش به روش کلاسیک

اولین تکنیک قبل از شروع به هر تمرینی این است که شما باید یاد بگیرید چگونه یک گیتار کلاسیک را نگه دارید و از نحوه نشتستن و یادگیری اصولی گرفتن گیتار جهت جلوگیری از دردهای عضلانی، کمردرد و … اطمینان پیدا کنید.

صندلی، زیرپایی، حالت دست ها (راست و چپ) و پاها را باید مورد توجه قرار دهید.

سه روش برای نگهداشتن گیتار وجود دارد:

1- روش راحت یا غیر جدی
2- روش کلاسیک
3- نگهداری با تسمه (بند گیتار)

در اینجا ما به شما روش کلاسیک را توضیح می دهیم:

ابتدا بدون در دست داشتن گیتار و نسبت به قد خودتان روی صندلی بنشینید و به صورتی که فقط ارتفاع مناسب با پاها و زاویه تقریباً 90 درجه را داشته باشد. هر دو پای خود را روی زمین بگذارید و به اندازه عرض شانه باز کنید به صورتی که اطمینان حاصل کنید که روی صندلی نشسته اید و بیش از حد به عقب برنگشته باشید. سعی کنید ستون فقرات، گردن و سر خود را صاف نگهدارید و تعادلی بین آن ها ایجاد کنید. هدف از این نوع نشستن این که هر دو دست دسترسی آسان به سیم های گیتار را داشته باشد. اگر از زیرپایی استفاده می کنید آن را تا درجه 3-4 تنظیم کنید.

ران پای چپ باید روی به جلو قرار داشته باشد. پای راست باید به اندازه کافی در جهت کششی قرار گیرد تا بتوانید پایین گیتار را روی پا نگه داشت.

قسمت فوقانی گیتار کاملاً روی قفسه سینه شما قرار بگیرد و در گودی گیتار روی ران پای چپ باشد به گونه ای که مثلثی در فضای خالی (قسمت فوانی گیتار، فقسه سینه و پای چپ) ایجاد گردد.

زاویه بازوی دست چپ نسبت به زمینه قائمه است. انگشت P با زاویه 45 درجه روی سیم ششم قرار می گیرد.

ساعد دست راست درست پشت خرک پایین قرار می گیرد.

انگشتان دست راست باید سیم ها را در اطراف لبه دهان ی صدا (نزدیک به پل) را لمس کند و همچنین به صورت عمود قرار گیرند.

نکاتی برای نشستن و موقعیت با پایه

1– صاف در جلوی صندلی بنشینید
2- زانو در زاویه 90 درجه، پاها بر روی زمین
3- نگهداشتن سرو و گردن (محور Y) و شانه ها (محور X) در حالت سست و آرام

4- وسط گیتار در عرض بدن (یعنی فرت 12 از بینی بالاتر) باشد.
5-گیتار در وسط سینه یعنی بالاتر اما قفسه سینه را لمس کند.
6- گیتار با گردن زاویه 45 درجه یا کمتر (پایین تر از راستای چشم)، د این موقعیت گیتار بدون تماس دست نگه داشته شده است.
7- بازوی راست در تعادل باشد یعنی پایین تر از چایی که قسمت منحنی گیتار قررار می گیرد.
8- هر دو بازو به یک اندازه از بدن کشیده شوند.
9- هر دو مچ دست به نسبت صاف (راست) و شل باشد.

بهترین کاری که می توانید برای نشستن و عادت های خوب انجام دهید این است که به صورت مداوم وضعیت خود را نظارت کنید و برای این کار می توانید از یک آینه، ضبط ویدیو و یا از ارافیان و استاد خود بخواهید که به هنگام نواخت موقعیت درست شما را چک کنند.

گرفتن گیتار در آغوش به سبک فلامنکو

دو روش برای گرفتن گیتار فلامنکو مرسوم است:

الف) شیوه سنتی

در این شیوه سنگینی گیتار روی پای راست می‌افتد. این شیوه با شیوه «کلاسیک» تفاوت‌های بسیاری دارد. سعی کنید از حالاتی که در عکس‌ها نشان داده شده است تا حد امکان تقلید کنید.

مادامی‌که در تلاش هستید به نحوۀ گرفتن گیتار به سبک فلامنکو تمرین کنید، لازم است این چهار نکتۀ اصلی را در نظر داشته باشید:

– سنگینی گیتار به هیچ وجه نباید روی دست چپ بیافتد، چرا که دست چپ باید در کمال آسودگی حرکت کند.
– بین گیتار و قفسه سینه باید فاصله وجود داشته باشد.
– پشت‌تان را صاف و شانه‌های‌تان را همسطح نگه دارید.
– تمامی بدن باید تا آنجا که ممکن است رها و عاری از هر گونه تنش باشد.

ب) روش مدرن

پای راست را روی پای چپ قرار داده و گودی پایین جعبه گیتار را روی ران پای راست بگذارید. گاهی این روش نسبت به روش سنتی دارای مزیت‌هایی است، به خصوص برای قطعاتی که از لحاظ تکنیکی دشوارتر هستند.

نگهداری از گیتار

نگهداری اولیه

  • زمانی که گیتار مورد استفاده قرار نمی گیرد، در کیس ( ترجیحاٌ هارد کیس ) نگهداری کنید.
  • بهتر است هر از چند گاهی گیتار را برای تنفس چوب از کیس بیرون بیاورید. اصطلاحاً آن را هم هوا کنید.
  • از قرار دادن گیتار در جاهایی که بیش از حد گرم، سرد یا مرطوب باشند خوداری کنید. از قرار دادن گیتار جلوی سیستم های سرمایشی و گرمایشی خوداری کنید.
  • از پارچه هایی که جنسی لطیف دارند برای پاک کردن گیتار استفاده کنید ( پارچه هایی که برای پاک کردن ال سی دی ها هستند نیز بسیار عالی هستند)، می‌توانید پارچه را مقداری نم دار کرده و بعد استفاده کنید و بعد از آن پارچه خشک استفاده کنید.
  • برای گیتارهایی که مطمئن هستید دسته آن از جنس چوب آبنوس یا چوبی با کیفیت مناسب می‌باشد، می‌توانید از روغن لیمو برای تمیز کردن دسته گیتار استفاده کنید؛ به این نکته توجه داشته باشید که برای این کار مقدار کمی روغن لیمو را روی پنبه بزنید و بعد روی دسته گیتار بمالید و بعد از چند دقیقه با پنبه خشک ان را پاک کنید. سپس بعد از اینکه کاملاً خشک شد سیم ها را ببندید. دقت کنید که این کار را زیاد نباید انجام دهید؛ می‌توانید هر گاه که خواستید سیم های گیتار خود را تعویض کنید قبل از بستن دوباره سیم های جدید این کار را انجام دهید.

حفظ رطوبت گیتار

  • زمانی که ساز خود را از اسپانیا خریداری کردید (یا کشوری که میزان درصد رطوبتش نسبت به شهر یا کشور شما متفاوت است و در کل رطوبتش نسبتاً بالاتر از مکانی که شما هستید) در 3 تا 6 ماه اول حتما از دستگاه بخور (ترجیحاً بخور سرد به دلیل اینکه بخور گرم ایجاد باکتری می‌کند) در مکانی که گیتار را نگه می‌دارید استفاده کنید ، این کار باعث می‌شود که رطوبت جایی که گیتار در آن قرار دارد حفظ شود تا کم کم با محیط وفق پیدا کند. این کار باعث می‌شود که چوب های گیتار ترک نخورند، یا حداقل جلوی ترک های بزرگ را می‌گیرد.
  • خرید یک رطوبت سنج دقیق می‌تواند به شما کمک کند. برخی کیس ها رطوبت سنج دارند اما زیاد به آن ها اطمینان نکنید و رطوبت سنج های دیجیتالی دقیق استفاده کنید.

ترک‌های گیتار

  • با توجه به مطلبی که در بخش زیروتن گفته شد، به این نکته توجه کنید که فقط قسمت هایی در گیتار هستند که وجود ترک در آنجا تأثیری در صدای گیتار خواهد داشت، قسمت هایی که کوک گیتار یا رزونانس گیتار در آنجاها فن بندی شده است. ترک های کنار دسته، ترک های صفحه پشت و کناری قسمت هایی هستند که تأثیر چندانی بر روی صدای گیتار نمی‌گذارند، البته که میزان و سطح ترک ها می‌تواند تأثیرگذار باشد.
  • یکی دیگر از راه های حفظ رطوبت ساز، استفاده از دستگاه هامیدی‌فایر است. این وسیله که روش استفاده از آن بسیار ساده است، می‌تواند رطوبت داخل گیتار را حفظ کند و از ترک خوردن گیتار جلوگیری کند. انواع مختلفی از آن وجود دارد که در معمولاً روش استفاده از آن ها روی جلد نوشته شده است .

نگهداری از سیم های گیتار

  • اگر پس از هر بار استفاده از گیتار سیم ها را با پارچه تمیز کنیم، در حقیقت از پایین آمدن کیفیت سیم ها به علت تعرق انگشتانمان جلوگیری کرده ایم.
  • یکی دیگر از راه های تمیز کردن سیم این گونه است که هرگاه سیم ها شفافیت صدای خود را (به خصوص سیم های باس) از دست دادند، سیم ها را باز کرده و با دستمال نم دار دوباره با دستمال خشک تمیز کنیم و آن ها را سر ته ببندیم. یا اگر زمان زیادی از استفاده آن ها گذشته است یا به دلیل تعرق دستمان صدای سیم های باس کِدِر شده اند، تک تک سیم های باس را باز کنید و با آب سرد و مایع ظرف شویی بشویید و با سشوار خشک کنید و هنگامی که از خشک شدن سیم ها مطمئن شدید دوباره ببندید.
  • در هنگام تعویض سیم ها به این نکته توجه داشته باشید که یکی یکی سیم ها را عوض کنید تا از کاهش تنش در صفحه روی فرت برد گیتار به مدت طولانی جلوگیری شود. ترجیحاً اول سیم 4 و به ترتیب 5 و 6 را تعویض کنید.
  • یا درهنگام تعویض کامل هر 6 سیم به این روش سیم ها را تعویض کنید:
  • سیم 4
  • سیم 3
  • سیم 5
  • سیم 2
  • سیم 6
  • سیم
  • 1

انواع تکنیک ها در نوازندگی گیتار اسپانیش

آپویاندو Apoyando

کلمه ی آپویاندو در زبان اسپانیایی به معنای «تکیه» می‌باشد و در گیتار فلامنکو به تکنیکی گفته می‌شود که در آن انگشتان دست راست برای اجرای ضربه به سیم بعدی تکیه می‌کند و صدای قوی تری نسبت به حالت تیراندو به وجود می‌آید.

تیراندو Tirando

تکنیک تیراندو بر خلاف آپویاندو به اتمام می‌رسد. روش اجرای این ضربه این است که دست نوازنده پس از برخورد با سیم ها، به جای تکیه دادن به سیم های بعدی، در هوا رها می‌شود. یعنی نوازنده به سیم ضربه می‌زند و کف دست خود را در هوا باز می‌کند.

پیکادو Picado

پیکادو در گیتار فلامنکو تکنیکی است که در آن ملودی یک قطعه موسیقی با توالی انگشتان i, m, a نواخته می‌شود.

راسگوآدو Rasgueado

یکی از پرکاربردترین تکنیک های گیتار فلامنکو راسگوآدو می‌باشد. این تکنیک به دو بخش تقسیم می‌شود، راسگوآدوی چهارتایی (معمولی) و راسگوآدوی پنج تایی

راسگوآدوی معمولی: در اجرای این تکنیک دست راست نوازنده جمع می‌شود و سپس انگشتان دست راست i,c,a,m با نظم و به ترتیب روی سیم های گیتار فرود می‌آیند.

راسگوآدوی پنج تایی: این تکنیک همانند راسگوآدوی معمولی انجام می‌شود، با این تفاوت که یک ضرب برگشتی با انگشت i به آخر آن اضافه می‌شود.

گلپ Golpe

اگر طرفدار سبک نوازندگی گیتار فلامنکو باشید حتما تا کنون نام گلپ به گوشتان خورده است. گلپ یکی از تکنیک های اصلی سبک نوازندگی فلامنکو است. این تکنیک عبارت است از ضربه ی آهسته ای که توسط انگشت a یا هر دو انگشت a و m نوازنده بر روی گلپیدور زده می‌شود.

آیودادو Ayudado

آیودادو یک تکنیک زیبا و موثر است در آن یک نت بم روی سیم های باس گیتار به همراه یک نت زیر اجرا و همراهی می‌شوند.

آلزاپوا Alzapua

در اجرای این تکنیک فقط از انگشت شست استفاده می‌شود. نوازنده فلامینکو برای انجام این تکنیک یه ضربه رو به پایین، یک ضربه رو به بالا و یک نت ملودی به صورت آپویاندو می‌نوازند.

ترمولو Tremolo

اگر به تکنوازی های زیبا و آرام بخش فلامنکو گوش دهید به احتمال خیلی زیاد این تکنیک زیبا و هنرمندانه را می‌شناسید. ترومولو این احساس را در شنونده به وجود می‌آورد که انگار در حال شنیدن نوازندگی دو گیتار به صورت همزمان است.

ترومولو در سبک فلامنکو متفاوت با تکنیک ترومولو در سبک گیتار کلاسیک است. این سبک در دسته های پنج تایی اجرا می‌شود که شامل یک نت باس و چهار نت زیر می‌باشد.

آپاگادو Apagado

زمانی که نوازنده بخواهد صدای آکوردی را به طور ناگهانی خفه کند از این تکنیک بهره می‌گیرد. برای اجرای آپاگادو هم از دست راست و هم از دست چپ می‌توان استفاده کرد. روش اجرای آن هم به این صورت است که مچ دست با مهارت خاصی به طرف داخل و به سمت صفحه ی گیتار حرکت می‌کند و باعث قطع شدن صدا می‌شود.

گلیساندو Glissando

گلیساندو به روش اجرای یک گام به گونه ای گفته می‌شود که هرنت به نت قبلی یا بعدی آن چسبیده باشد. گلیساندو در لغت به معنای «سرانیدن» و «لغزانیدن» است و اجرای آن روی ساز با سر دادن انگشتان به سمت پایین یا بالا انجام می‌شود.

آکورد Chord

اجرای هم زمان چند نت که بوسیله ی ریتم یا راسگوادو انجام میشه. آکورد ها گستردگی خیلی زیادی دارن، انواع آکوردها شامل مینور، ماژور، آکوردهای هفتم، شکسته، دیمینیش و . . . میشن.

لگاتو

تکنیکی شبیه به گلیساندو با این تفاوت که توی یک مجموعه نت فقط برای نت اوّل مضراب میزنیم و بقیّه نت ها رو با استفاده از دست چپ، با بلند کردن انگشت (برای نت های بم تر) یا با کوبیدن انگشت (برای نت های زیر تر) به صدا در میاریم.

اَرپژ

به صدا دراَوردن ترتیبی نت های یک اَکورد. اَرپژ ها بستگی به ریتم اَهنگ دارن و هر ریتمی اَرپژ مخصوص خودش رو داره.

استکاتو

مقطعی اجرا کردن نت که به صورت یک نقطه بالا یا زیر نت نوشته میشه. برای اجرای این تکنیک باید از مضراب زنی قوی استفاده کنین و به محض مضراب زدن دست چپ رو از دسته ی گیتار بردارین تا صدا در یک لحظه قطع بشه و ادامه نداسته باشه.

استکاتیسمو

تکتیکی مثل استکاتو که باید توی اون نت رو مقطعی تر و قوی تر از استکاتو اجرا کنین و به شکل یک سرفلش روی نت نشون داده میشه.

اَکلراندو

تکنیکی که توی اون سرعت اجرای نوازنده به تدریج بیشتر میشه.

سنکپ

جا به جا کردن ضرب ها با تأکیدهای معمولی یک موسیقی که ساختمان ریتمیک نرمال رو بهم میزنه.

تـدریـس مـوسیقـی و نوازندگی گیـتار کلاسیک و پاپ به روش اسپانیایی

در حـال آماده سازی کتاب دوره آموزش برای شما دوستان گـرامـی ؛

در این روش آموزشی ابتـدا از آشنـایـی و شناخـت با تئوری و دانش موسیقی شـروع کـرده و سپس به تکنیک ها و مهارت هـای نوازنـدگـی خواهیـم پرداخـت ،در طول این دوره

ضمـن آشنایی هنرجو با اصول ابتدایی تا حرفه ای نوازندگی ، سبک مورد علاقه ی هنرجو قابل ارتقا و تغییر می باشد